CD&V, h-EERLIJK ZOERSEL en Vlaams Belang roepen een online gemeente- en OCMW-raad samen op 25 augustus. Op de agenda staan vooral coronagerelateerde punten zoals de steunmaatregelen voor verenigingen en de bespreking van het opstartdraaiboek voor de scholen.De oppositiepartijen vinden niet dat de behandeling van deze punten kan wachten tot de gemeente- en OCMW-raad van september en willen hierdoor ook een te volle agenda in september vermijden.

13-08-2020

Toen begin dit jaar de data voor de zittingen van de Zoerselse gemeente- en OCMW-raad werden gecommuniceerd viel het op dat er geen zitting werd voorzien in augustus.

Katrien Schryvers (CD&V): “Het is gebruikelijk dat er in juli geen zitting is van de Zoerselse gemeente- en OCMW-raad, maar dat er ook al bij het begin van het jaar werd voorzien in augustus geen zitting te laten doorgaan, heb ik nog nooit meegemaakt. Drie maanden geen gemeenteraad, en dat in een crisisperiode als de huidige, maakt het voor de raadsleden onmogelijk om de vinger aan de pols te houden en hun taak ten aanzien van het schepencollege uit te oefenen. Wat al wel eens is voorgekomen, is dat een geplande gemeenteraad werd geannuleerd, omdat er te weinig agendapunten waren en het daarom niet zinvol was alle raadsleden bijeen te roepen.”

Wouter Bollansée (Vlaams Belang): “Zeker wanneer er geen urgentie is, is dat te verantwoorden. Je moet niet vergaderen om te vergaderen, maar nu, in volle coronacrisis, is het onverantwoord dat er tussen de raden van juni en die van september 3 maanden zitten. Daarom roepen we een gemeente- en OCMW-raad samen op de laatste dinsdag van augustus. Zo willen we het college voor een aantal maatregelen ook aanmanen tot meer spoed. Bijkomend vermijden we dat er te veel punten samen komen op de agenda van september.”

Tom Sleeuwaert (h-EERLIJK ZOERSEL): “We plaatsen vooral coronagerelateerde punten op de agenda, zoals de steun aan onze verenigingen en de bespreking van het opstartdraaiboek voor onze basisscholen. Als gemeenteraadsleden wensen we toelichting te krijgen over de beslissingen van het college en het debat daarover te voeren. Maar ook andere punten die de voorbije weken de actualiteit beheersten, komen aan bod, bijv. de uitbreiding van het takenpakket van de rattenvanger.”

De oppositiepartijen vragen om de zitting via Zoom te laten verlopen, zodat alles veilig kan gebeuren en raadsleden vanop afstand kunnen deelnemen.