Op 1 oktober 2022 werd de nieuwe dorpszaal in het hartje van deelgemeente Halle officieel geopend. Onze schepen voor participatie Katrien Schryvers maakte ook de nieuwe naam bekend.

In de lente mocht iedereen daarvoor suggesties doen. Maar liefst 122 voorstellen stroomden binnen! Daarop stelde het college dan een shortlist van zes kanshebbers samen. "We selecteerden op toepasselijkheid, op namen met een link naar de gemeente, en werden ook wel verleid door voorstellen die goed klonken, die goed in de mond liggen", verklapt Katrien, "Deze shortlist legden we opnieuw voor aan de Zoerselaars, dit keer via ons digitaal participatieplatform denkmee.zoersel.be. We wilden immers echt wel dat de gebruikers het laatste woord zouden krijgen. De stemmers gaven overduidelijk te kennen dat hun voorkeur uitging naar Halle Luja."

"De nieuwe dorpszaal kreeg dus een leuke, feestelijke naam, met een kwinkslag naar zowel onze eigen gemeente, als naar de plek van deze zaal vlak naast de kerk, als naar samen zijn en samen vieren", vindt schepen van cultuur Roel Van Elsacker, "En vooral: helemaal gekozen door de Hallenaren en Zoerselaars zelf!"

• Cultuur