De manier waarop in Zoerseldorp een terras voor een horecazaak werd gecreëerd, is ronduit onveilig. Met oog op de start van het nieuwe schooljaar vroeg CD&V op de gemeenteraad van 25 augustus ’20 om de gevaarlijke situatie aan te pakken, zodat een veilig verkeer mogelijk zou zijn.  De meerderheid ging hier jammer genoeg niet op in.

26-08-2020

Naar aanleiding van de coronacrisis vroegen horeca-uitbaters op verschillende plaatsen in Zoersel tijdelijke terrassen aan. Op die manier konden zij de opgelegde en beschermende afstandsmaatregelen in praktijk omzetten, en toch het nodige aantal zitplaatsen voorzien om de capaciteit van hun handelszaak niet te sterk aan te tasten.

De opstelling die het gemeentebestuur voor de horecazaak Hus Hak 2 in Zoerseldorp uit haar mouw toverde, doet echter veel wenkbrauwen fronsen. Zo werden enkele betonblokken geplaatst op het fietspad, het voetpad en een gedeelte van de busstrook.

“Natuurlijk zijn we voorstander van de uitbreiding van terrassen,” verduidelijkt gemeenteraadslid Luc Kennis, “op de meeste plaatsen is dit correct en veilig gebeurd, maar de inplanting van het terras aan de kebabzaak is niet enkel ongelukkig, het is effenaf gevaarlijk!”

Het gemeentebestuur ziet echter geen graten in de opstelling. De aangereikte mogelijkheid om een terras te plaatsen achter de zaak werd door Zoersels schepen van openbare werken Danny Van De Velde weggewuifd, omdat de zaakvoerder dan geen zicht had op zijn terras. Schepen Van De Velde verklaarde doodleuk dat er inderdaad opmerkingen waren gekomen van burgers omtrent de veiligheid, maar dat het college had beslist de opstelling tot eind september te laten staan.

Onze fractie kon zich daarin niet vinden en vroeg de opstelling weg te nemen, ten laatste tegen de start van het schooljaar. “Het is voor elke fietser een onveilige situatie, ook voor volwassenen,” benadrukt Luc, “En als binnenkort nog eens honderden leerlingen van de middelbare scholen in Malle en Zandhoven hier moeten passeren, of kleuters en lagere schoolkinderen van de nabijgelegen Zoerselse scholen, dan wordt dit echt levensgevaarlijk!”

De stemming die door Vlaams Belang bij hoogdringendheid werd gevraagd om het terras te laten verwijderen ten laatste op 31 augustus werd meerderheid tegen oppositie weggestemd.

Na een schorsing van de zitting liet burgemeester Verstreken weten niet te willen ingaan op de vraag om het terras weg te nemen voor 1 september. Het bestuur zou enkel met de handelaar in overleg gaan, om eventueel – mits diens akkoord – de opstelling toch vroeger weg te nemen.

Schepen van mobiliteit Marc De Cordt (Groen) hield gans de discussie de lippen stijf op elkaar. Waar hij in het verleden resoluut de kaart van de zwakke weggebruikers trok en elk obstakel op het voet- of fietspad aankaartte, liet hij hier dergelijke gevaarlijke constructie zelf inplanten.

“Onbegrijpelijk dat het bestuur de veiligheid niet laat primeren. Dit is geen behoorlijk bestuur,” besluit Luc, “Hopelijk heeft één handelaar in Zoerseldorp meer kaas gegeten van verkeersveiligheid en een gezond fietsbeleid dan het college en de raadsleden van de meerderheid, zodat we het schooljaar veilig kunnen infietsen.”

• Mobiliteit & openbaar vervoer