Tijdens de Inleefweek Armoede nodigden we vanuit het gemeentebestuur, samen met Welzijnszorg, Zoerselaars uit om een week rond te komen met 60 euro per volwassene en 20 euro per kind. Ook onze schepen voor sociaal beleid Katrien Schryvers deed mee en moest vaststellen dat het allerminst makkelijk was om sommige keuzes te moeten maken. "Heel wat zaken zijn me eenvoudigweg niet gelukt: het herstellen van de wasmachine, het vullen van de mazouttank, langsgaan bij de apotheker", vertelt Katrien, "Hoe confronterend is het om het met zo’n beperkt budget te moeten doen!"

Bedoeling van de Inleefweek is om mensen meer bewust te maken van de problematiek en het begrip errond te vergroten, maar ook om signalen van mensen in armoede beter te erkennen, zodat zij kunnen worden toegeleid naar gepaste ondersteuning en begeleiding. Om aan te tonen dat gemeente & ocmw Zoersel de strijd tegen armoede aanbindt, werden op 17 oktober, de werelddag van verzet tegen armoede, witte lakens gehangen uit de ramen van het administratief centrum en andere gemeentelijke gebouwen.

"Ik las in een reactie dat het niet echt is, zo’n inleefweek", vervolgt Katrien nog, "Inderdaad, het is niet echt. Omdat het maar een week is, en niet zoals vele mensen week na week, maand na maand, zelfs jaar na jaar. Maar het doet je wel stilstaan bij de vanzelfsprekendheid waarmee je soms boodschappen doet, de complexiteit van de problematiek en hoe armoede leidt tot sociale uitsluiting. Alleen al daarom is zo’n ervaring zinvol. Niet alleen voor wie beleid voert, maar ook ver daarbuiten. Want ja, armoede is vaak heel verdoken, en bestaat mogelijk ook heel dichtbij jou."

De ervaringen van de deelnemers kan je nalezen op de blog.

• Armoede