Dat scholieren veilig naar school kunnen, is een belangrijke prioriteit voor CD&V Zoersel. De start van het schooljaar grijpt de partij aan om hier extra aandacht voor te vragen. De eerste schooldag zet CD&V daarbij graag de gemachtigde opzichters in de bloemetjes.

1-09-2020

“Vanaf 1 september worden de straten weer heel wat drukker, niet in het minst omdat er weer heel wat kinderen en jongeren zich in het verkeer begeven,” vertelt Lander Van Steen, voorzitter van Jong CD&V Zoersel, “Velen van hen gaan daarenboven te voet of met de fiets naar school. Voor automobilisten is het dus heel belangrijk extra voorzichtig te zijn.”

Ook de gemachtigde verkeersopzichters aan de schoolpoort of op wegen naar de school zorgen er mee voor dat kinderen het traject tussen hun huis en de school veilig kunnen afleggen. Deze vrijwilligers trotseren dagelijks weer en wind om  scholieren te voet of op de fiets veilig de straat te laten oversteken.

“De gemachtigde opzichters zijn elke schooldag al heel vroeg paraat aan drukbezochte oversteekplaatsen op weg naar de scholen in onze gemeente,” zegt gemeenteraadslid en voormalig burgemeester Katrien Schryvers, “Ze doen dat geheel vrijwillig,  winter en zomer. Dat maatschappelijk engagement verdient echt wel een bloemetje. Dat doen we de eerste schooldag niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk.”

“Door de aanwezigheid van gemachtigde opzichters kunnen ouders met een geruster hart hun kinderen met de fiets of te voet naar school laten gaan,” vult fractieleider Roel Van Elsacker aan, “Zo kan de vicieuze cirkel dat ouders hun kinderen met de wagen brengen omdat ze het te voet of met de fiets te gevaarlijk vinden, doorbroken worden.”

CD&V Zoersel voegde de daad bij het woord en trok dinsdagochtend van zebrapad naar zebrapad om alle gemachtigde opzichters in Halle, Sint-Antonius en Zoersel te bedanken met een bloemetje en een kaartje. “Gezien de speciale omstandigheden, doen we het dit jaar helemaal coronaproof,” zo lachen de deelnemers, “Een échte handdruk is er dit jaar niet bij, maar een figuurlijk schouderklopje des te meer.”

Bekijk hier de foto's...