Naar aanleiding van World Cleanup Day roept CD&V het Zoersels gemeentebestuur op om actief te zoeken naar een oplossing voor het vele zwerfvuil dat zich bvb. op de brug van de E34 Zoersel/Zandhoven verzamelt. Vrachtwagenchauffeurs nemen er hun rustpauze en kunnen nergens met hun afval heen. Een oplossing dringt zich op.

21-09-2020

Zwerfvuil en sluikstorten kosten de lokale en andere overheden handenvol geld dat beter kan besteed worden. Ook de milieu-impact is niet gering, denk maar aan zwerfvuil dat via het veevoeder in magen van koeien terechtkomt. Al het materiaal dat bij zwerfvuil terechtkomt is bovendien verloren voor recyclage. Tenslotte storen burgers zich er heel erg aan. Lokale overheden krijgen hier veel klachten over, het frustreert diegenen die het goed doen en het draagt bij aan het onveiligheidsgevoel.

“Regelmatig steken vrijwilligers de handen uit de mouwen om zwerfvuil op te ruimen,” zegt Lander Van Steen, jongerenvoorzitter van CD&V, “Ook JONG CD&V deed al meermaals mee. Die acties blijven zeker hun nut hebben, maar beter dan een opruimactie is via een gerichte aanpak zwerfvuil voorkomen!”

Zo contacteerde een familie uit Viersel ons na een negatief antwoord van de gemeente. Zij helpen op regelmatige basis het zwerfvuil te bekampen in de gemeente Zandhoven, maar omdat er zich aan de brug over de E34 zo’n enorme hoeveelheid zwerfvuil lag, konden ze het niet langer aanzien en staken de handen uit de mouwen. Maar liefst 5 pmd-zakken, 2 restafvalzakken en 3 volle dozen glas werden geruimd, en nog waren ze nog niet klaar!

“De N14 over de E34 wordt als rustplaats voor vrachtwagenchauffeurs gebruikt, maar die kunnen met hun afval nergens heen,” aldus CD&V-fractieleider Roel Van Elsacker, “Wij denken dat naast de inzet op preventie er ook een uitvoerende taak is weggelegd voor de gemeente. We willen hen dan ook oproepen om hierover de koppen bij elkaar te steken en een actieve positieve aanpak te hanteren:  Denken maar aan een gerichte campagne, het plaatsen van vuilbakjes,… Sluikstorten kunnen we door middel van camerabewaking een halt toeroepen.”

“Jammer dat de gemeente Zoersel een negatief antwoord verstuurde,” besluiten Lander en Roel, “een positieve aanpak is hier zeker mogelijk. Op de website van Mooimakers, het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort, vonden we alvast enkele mogelijkheden die direct implementeerbaar zijn. We delen de bezorgdheid van vele Zoerselaars voor de Zoerselse natuur en willen graag mee werken aan concrete ideeën. Wij kijken alvast uit naar een hoopgevend en positief antwoord.”