De veiligheid voor voetgangers en fietsers is een belangrijk speerpunt voor CD&V Zoersel. Vooral kinderen zijn daarbij kwetsbaar, zeker nu zij zich weer meer in het opnieuw drukker wordende verkeer begeven. Gemachtigde opzichters helpen de jonge weggebruikers alvast om veilig de straten over te steken en vlot naar school te geraken en weer terug. Traditioneel zet CD&V Zoersel deze geëngageerde vrijwilligers bij het begin van het nieuwe schooljaar in de bloemetjes.

Vanaf 1 september klinkt weer het vertrouwde geluid van de schoolbel. Ook voor veel volwassenen is de vakantie nu echt ten einde. Dat betekent onder meer weer drukke ochtend- en avondspitsen in het verkeer. “Veel kinderen en jongeren gaan te voet of met de fiets naar school. Om ervoor te zorgen dat ze dit zo veilig mogelijk kunnen doen, staan gemachtigde opzichters paraat aan drukke oversteekplaatsen in onze gemeente”, vertelt Elke Sels, gemeenteraadslid voor CD&V.

“Ze doen dat geheel vrijwillig en in niet altijd even gemakkelijke weersomstandigheden. Regen, wind, sneeuw… niets houdt hen tegen”, vult voormalig burgemeester en gemeenteraadslid Katrien Schryvers aan, “Dat maatschappelijk engagement is niet alleen enorm waardevol, het is eigenlijk gewoon onmisbaar en onbetaalbaar. Met een bloemetje willen we hun laten zien hoe we dit appreciëren.”

Dat laatste menen de Zoerselse CD&V’ers niet enkel figuurlijk, maar ook letterlijk. En dus gingen ze ook dit jaar op de eerste schooldag met een bloemetje en een kaartje langs bij alle gemachtigde opzichters.

“Het is leuk én goed dat veel kinderen en jongeren te voet of met de fiets naar school komen”, aldus Lander Van Steen, gemeenteraadslid en voorzitter van Jong CD&V, “Het is belangrijk dat zij dit ook veilig kunnen doen en dat hun ouders hen ’s morgens met een gerust hart kunnen uitwuiven. De gemachtigde opzichters dragen daar écht toe bij. Ook dit jaar willen wij dat benadrukken en hen daarvoor bedanken. Tegelijk vragen we aan alle autobestuurders op de rijbaan om extra voorzichtig te zijn, zeker op plaatsen waar er zich veel jonge kinderen in het verkeer begeven.”

• Mobiliteit & openbaar vervoer