De energieprijzen drukken bij iedereen zeer zwaar op de financiën. Ook de verenigingen kreunen onder de zwaar gestegen energietarieven. Fractieleider Paul Van Wesenbeeck, die zelf zeer actief is in het verenigingsleven, deed een korte navraag bij een aantal Zoerselse sportverenigingen. Hieruit blijkt dat de kosten tot vijf keer hoger liggen dan vorig jaar.

Op Pauls voorstel werd in de sportraad een voorstel aangenomen om op korte termijn een taskforce samen te stellen die samen met de verenigingen een plan van aanpak kan opstellen. “In eerste instantie zal samen met experts bekeken worden op welke manier er nog energiebesparingen kunnen gebeuren”, aldus Paul, “De taskforce zal ook concrete voorstellen doen over hoe de gemeente kan bijdragen om de verenigingen te helpen om deze crisis zo goed mogelijk door te komen.”

Vanuit de gemeente geven we onze inwoners ook graag tips mee om zuinig te zijn op het vlak van energieverbruik:

- Doe de vaat met de vaatwasser. Woont u alleen, dan kan afwassen met de hand wel voordeliger zijn.
- Laat de was drogen op een rekje in plaats van in de droogkast.
- Stel de diepvriezer in op -18°C. Elke graad lager kost u 5 % extra verbruik. Voor de koelkast is de ideale temperatuur 4 tot 6°C. Een lege diepvriezer verbruikt bovendien meer dan een volle.
- De microgolfoven verbruikt 50% minder dan een klassieke over.
- Laat geen licht branden als je de kamer verlaat.

Ook binnen gemeente & ocmw Zoersel bekijken we hoe we het energieverbruik als gemeente kunnen verminderen. Indien u met financiële problemen kampt door de stijgende energieprijzen, contacteer dan het OCMW. Zij kunnen u bijstaan met informatie, advies en indien nodig ook hulp.

• Financiën